Енергетичні реформи України: нова нормативно-правова база

Однією з енергетичних реформ України є спрощення нормативно-правових вимог до електроенергетики та природного газу. Наприклад, 9 квітня 2015 року уряд України прийняв новий закон Про ринок газу, який набув чинності з 1 жовтня 2015 року (законодавство України, 1 жовтня 2015 року). Це одна з найважливіших реформаторських заходів, прийнятих новим урядом, і ключова умова фінансової допомоги МВФ Україні. Він був підготовлений у співпраці з Секретаріатом ЄК.

Закон передбачає повне узгодження з Третім енергопакетом ЄС (3EP):

Наявність законодавчого пакету для внутрішніх ринків газу та електроенергії ЄС, з метою подальшого відкриття цих двох ринків.Особливо це стосується інтересів одного з найвпливовіших олігархів України Дмитра Фірташа, який контролює 80% регіональних газорозподільних компаній країни (Wolczuk 2015). Однак фактичне здійснення цього закону все ще знаходиться під питанням, оскільки він все ще існує тільки на папері. Його здійснення залежить від наявності незалежної і транспарентною судової системи. Як стверджує Малигіна (2010), українська судова система не так незалежна, як має бути; суди країни стали частиною політичних махінацій і часто виносять політично мотивовані вироки, а тому є пішаком у боротьбі еліт за владу.

Зміна ціни на газ

Традиційно ціни на газ, виходячи з даних Української Енергетичної Біржі, так і для комунальних теплопостачальних організацій завжди жорстко регулювалися та субсидувалися. З-за цих величезних енергетичних субсидій Україна мала найнижчі ціни домогосподарств на газ і електроенергію в Європ www.ueex.com.ua/exchange-quotations/natural-gas/ як для українських домогосподарстві; вони становили лише одну восьму світових ринкових цін. Ця політика пояснювалася тим, що кілька політично впливових газових трейдерів купували великі обсяги субсидованого газу за низькою ціною і перепродували його за більш високою ціною промисловим споживачам та експортували його далеко за кордон, заробляючи кілька мільярдів доларів США щороку.

Проте через тиск Заходу Україні в кінцевому підсумку довелося припинити цю політику. Більш конкретно, коригування сильно субсидованих цін на газ для внутрішнього споживання до ринкового рівня є ключовою умовою надання кредитів МВФ. Без траншів цієї організації Український уряд не зможе покрити «дефіцит бюджету, своєчасні виплати пенсій, виплату зовнішнього боргу і зарплат, фінансування армії і сектора безпеки». У 2014 році середня ціна для домогосподарств становила близько 24 доларів США за тисячу кубометрів, а для промислових споживачів-близько 242 доларів США (Нафтогаз 2014).